Bilić, V. (2017), Odgoj. U: Matijević, M., Bilić, V., Opić, S. (ur.), Pedagogija za učitelje i nastavnike. 70-97. Zagreb: Školska knjiga.
Bognar, L., Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
Bronfebrenner, U. (1994). Ecological models of human development. international Encyclopedia of Education. Oxford, England: Elsevier Sciences, 1643-1647.
Cifrić, I. (2011). Vrednote svjetskog ethosa u Hrvatskoj. Socijalna ekologija, 20(2), 177-205.
Ellis, A. K. (2004), Exemplars of Curriculum Theory. Larchmont, New York: Eye on Education.
Europska komisija / EACEA / Eurydice, (2017). Građanski odgoj i obrazovanje u školama u Europi – 2017. Izvješće Eurydicea. Ured za publikacije Europske unije u Luksemburgu.
Golubović, A. (2010). Filozofija odgoja. Riječki teološki časopis, 18(2), 609-624.
Glasser, W. (2005), Kvalitetna škola – Škola bez prisile. Zagreb: EDUCA.
Gudjons, H. (1994). Pedagogija: temeljna znanja. Zagreb: EDUCA.
Härkönen, U. (2007). The Bronfenbrenner ecological systems theory of human development. Scientific Articles of V international Conference PERSON.COLOR.NAtURE.mUSiC. Daugavpils University, Saule. Latvia. Retrived www.oppi.uef.fi/wanda/users/uharkone/tuotoksia/Bronfenbrenner_in_%20English_07_sent.pdf
Hoblaj, A. (2005). Vrijednosno usmjereni odgoj u vrijednosno usmjerenoj školi. Filozofska istraživanja, 25(2), 389-411.
Ilišin, V. (2003). Mediji u slobodnom vremenu djece i komunikacija medijskim sadržajima. Medijska istraživanja, 9(2), 9-34.
Inglehart, R. (1997). Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press.
Jukić, R. (2013). Moralne vrijednosti kao osnova odgoja. Nova prisutnost, 11(3), 401-417.
Jurčević-Lozančić, A. (2011). Teorijski pogledi na razvoj socijalne kompetencije predškolskog djeteta. Pedagogijska istraživanja, 8(2), 271-280.
Kelly, A. V. (2011). The Curriculum. Theory and practice. London: Sage Publications Limited.
Knowles, G. i Lander, V. (2012). What does society want from education – what does it value about education? U: G. Knowles i V. Lander (ur.), thinking through Ethics and values in Primary Education, 44-60. London: Sage Publications Ltd.
Koprek, I. (2015). Vrijednosti kao znakovi vremena – nezaobilazni putevi evangelizacije. Riječki teološki časopis, 23(1), 43-60.
Krizmanić, M. i Kolesarić, V. (2007). Vrijednosni sustav i tolerancija kao vrijednost. Dijete i društvo, 9(2), 387-399.
Ledić, J. (1991). Razvoj gledanja na cilj odgoja u povijesti hrvatske pedagoške misli (I. dio). Rijeka: Pedagoški fakultet u Rijeci, Zavod za pedagogiju.
Livazović, G. i Vranješ, A. (2012). Pedagoška prevencija nasilničkog ponašanja osnovnoškolaca. Život i škola, 27/1(58), 55-76.
Miliša, Z., Dević i J. Perić, J. (2015). Kriza vrijednosti kao kriza odgoja. mostariensia, 19(2), 7-20.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja. (2017). Okvir nacionalnog kurikuluma. MZO: Zagreb.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa. (2011). Nacionalni okvirni kurikulum. MZOŠ: Zagreb.
Mlinarević, V. (2014). Vrijednosni sustav učitelja – determinanta kulture škole i nastave. U: A. Peko, V. Mlinarević, M. Lukaš i E. Munjiza (ur.), Kulturom nastave (p)o učeniku, 123-169. Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Učiteljski fakultet u Osijeku.
Mougniotte, A. (1995). Odgajati za demokraciju. Zagreb: EDUCA.
Polić, M. (1993). K filozofiji odgoja. Zagreb: Znamen i Institut za Pedagogijska istraživanja Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Rakić, V., Vukušić, S. (2010). Odgoj i obrazovanje za vrijednosti. Društvena istraživanja, 19(4-5), 771-795.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
Schiro, M. S. (2008). Curriculum Theory. Conflicting Visions and Enduring Concerns. Los Angeles: Sage Publications.
Schwartz, S. H. (2006). Basic human values: Theory, methods and applications. Revue française de sociologie, 47(4).
Stojanović, A. (2008). Utjecaj multikulturalnog odgoja na vrijednosne orijentacije učenika. Pedagogijska istraživanja, 5(2), 209-217.
Thomas, G. (2015). Kratak uvod u pedagogiju. Zagreb: EDUCA.
Vican, D. (2006). Odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj u kontekstu europskih vrijednosti. Pedagogijska istraživanja, 3(1), 9-20.
Vrcelj, S. (2000). Školska pedagogija. Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci.
Vujčić, V. (2013). Opća pedagogija. Novi pristup znanosti u odgoju. Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor.
Vukasović, A. (1991). Odgoj za etičke vrijednosti u obitelji i školi. Obnovljeni život, 46(1), 49-
- Abstract viewed - 391 times
- PDF downloaded - 181 times
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Affiliations
Jelena Pavičić Vukičević
Faculty of Kinesiology, University of Zagreb Zagreb, Croatia
How to Cite
School dimension of upbringing and its role in students’ socialization to desirable values 1
Vol 2 No 2 (2019)
Submitted: Jun 12, 2019
Published: Jun 12, 2019
Abstract
As a social institution for upbringing and education, contemporary school performs various social roles or functions: humanistic education and upbringing, enculturation and socialization, selection, allocation etc. The aim of this article is to raise awareness of the relevance of the school dimension of upbringing as a significant factor in the students’ socialization to desirable values. Upbringing is a social necessity and an activity by which a particular human being as the being of upbringing is formed, therefore the emphasis is put on humanistic upbringing that nurtures the person’s integral being. School is a carrier and a conveyor of personal and social values. Successful socialization of students to desirable values can only be expected if all agents of socialization are acting in the same direction. This article discusses different social roles of school, the axiological dimension of humanistic upbringing, conditions of student’s socialization to desirable values and practical implications of these theoretical hypotheses in order to form a democratic and supportive school climate.